lördag, september 16, 2006

Framme!

Då har jag landat i Tokyo, Japan.

Min hjärna är behagligt mosig av jet lag, öl och friterade ostpinnar. I detta töcken ska jag försöka summera de första 24 timmarna å resande fot.

Flygresan var en upplevelse i sig. När jag stiger på planet möts jag av den där underliga doften som jag först kände under min tid som bagagevaktmästare på Gran Hôtel i Stockholm. Japaner utsöndrar något lustigt när det är samlade i trånga varma utrymmen. Vidare kunde jag inte låta bli att dra på smilbanden när de tog på sig ansiktmask (ja en sådan som tandläkaren har) samt en sovmask för ögonen. De såg ut som små vitkålshuvuden med svart hår. Jag blev kär i detta besynnerliga folk. Bredvid mig på plats 35 D satt Alex. Alex är från tyskland och har bott i Rostock hela sitt 28-åriga liv. Flighten till Tokyo var han första flygtur någonsin. Om det var anledningen till att han inte mindre än åtta gånger frågade mig om vi skulle spela schack eller om det var hans väldigt brinnande intresse för just schack kommer jag nog aldrig få veta. Hur som helst hade han kollat upp japanska schack-klubbar på nätet han ska besöka redan i morgon lördag. Tydligen ska schack vara ett extremt bra sätt att få vänner... jag och Alex blev aldrig vänner.

Väl i Tokyo tog jag mig med hjälp av Takashi, den unga mannen som fixat allt praktiskt med min vistelse här i japan, till mitt boende i Sakura House och rum 101. Ett rum på 12 kvadratmeter som jag känner är paradiset på jorden. Två fönster i lika många vädersträck, trådlöst internet och ett badrum som ser ut att vara gjord av överblivet material från lägenheten Bruce Willis bebodde i Det femte elementet. Området är lugnt och fint beläget 2 stationer från Shibuya.

På kvällen strosade jag runt i Shibuya och allt kändes så klart som på film. Snabbt konstaterade jag att den rådande trenden bland japanskor är:
* Kastanjebrun hårförlänging
* Rikligt med brunkärm (creme?)
* Vitt läppstift/lypsyl på läpparna OCH näsan. Från nästippen hela vägen upp till det jag tror man kallar näsroten.

Jag träffade Shinji vid hundstatyn (en staty jag ska berätta mer om senare) och gick vidare till ett ställe som serverar smält ost blandat med någon kryddväxt som sedan friteras till lagom tjocka pinnar. Herre gud vad gott det var. MMSade David bilden nedan. Han dog.

Kvällen avslutade jag med att köpa MUJI-dasspapper på min lokala corner shop.

ost

9 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

Det var ju rent unikt detta. Skaffa nu en kamerasladd (på japanska kamera suraddu) så ska det videochattas. Videochatt är framtiden. Framtiden är redan här.

02:39  
Anonymous Anonym skrev..

Tjena Jens,
Jonte P ger en morsa-kommentar och tycker att det är "skönt att resan gått bra och att du ser hel och ren ut".

Jag å pågarna har kill-helg, frugan är på din hemmaplan och spendixar på shopping.

Have fun!
Arkelstorps snabbaste

03:37  
Anonymous Anonym skrev..

är du präst eller ätar du fritterade präst ost? Du ser jätte ren ut...
henrik såg jätte trött ut när han var i Japan.
Kan du äta rå fisk? Har du bad kläder?
Jag planerar mycket, hihihihihi.
Kram

07:09  
Anonymous Anonym skrev..

Fan vilken tur att du hann se Luton Shelton skoja byxorna av Olof ett par ggr innan du begav dig till fjärran östern.
Ha en go vistelse där borta.

//O

09:21  
Anonymous Anonym skrev..

Hallöö!
Du verkar inte direkt förlorad och ledsen så långt borta från himma!

Ta hand om dig!

Stiffe

19:29  
Anonymous Anonym skrev..

Så grymt gött det låter! Här är en som också gillar att resa.
Du måste ju göra ett hemma hos reportage så man får se hur du har "ernstat" lägenheten. Har du gått loss på gredelint eller du försöker fortfarande känna in rummet? :)
Fixa skype asap!

Haregött
/familjen lundstroem i Lomma

19:45  
Anonymous Anonym skrev..

Fan vad fläskus.
1) Ändra tidzonen på bloggen så inläggen kommer rätt tidsmässigt japantid (eller det har du kanske gjort)

2) Se 1

20:38  
Blogger Anna skrev..

Ser ut som du hann med en tur till Ramona innan du akte. Fint. Joe tycker ocksa du ser mkt hel och ren ut. Japanskt? PUSS PUSS PUSS!!!!!

21:41  
Anonymous Anonym skrev..

Här kommer en äkta morsakommentar från Jonas´morsa:

Skönt att du reser Jens och delar med dig av upplevelserna så kan vi gamla stanna hemma och njuta vårt otium. Åker dock till Åland i tjänsteärende i morgon. Var rädd om dig!

02:51  

Skicka en kommentar

<< Home