söndag, november 12, 2006

Takakonuma Green Land

Någon vecka innan jag begav mig till Tokyo fick jag ett tips av Tor om ett förfallet nöjesfält som skulle ligga en bit utanför Tokyo. Hur Tor hittade det stället på www bryr jag mig inte om. Jag är bara glad att han gjorde det. Japanerna kan dock inte på något sätt förstå hur jag fick nys om stället och de kan inte släppa det. "It is so funny".

Klockan 07.00 träffade jag Suzutomo, Mitomo, Miyoshi och Shinji vid Meguro Station. Suzutomo har precis köpt en ny Nissan Presage som han gärna tog på en alldeles för lång dagsutflykt. En riktigt skön bil för övrigt. Tre Samshing Pumpkins- och två Weezer-album senare kom vi fram till Takakonuma Green Land.

Takakonuma Green Land öppnade 1973 och var det största nöjesfältet i Fukushima Prefecture som ligger fyra timmar rakt norr om Tokyo. Parken gick hur bra som helst i många år men inga nya investeringar gjordes. Parken blev gammal och trött och intresset svalnade. Så 1999 lämnade ägarna stället vind för våg. De smet helt enkelt med skulder upp över öronen. Nu vill ingen betala för nedmonteringen. Tack vare detta fick fyra japaner och en svensk, alla runt 30-strecket, känna sig som om de var 13 år igen och hade hittat det coolaste stället på jorden.

Självklart skull det ösregna hela dagen. Vi stannade till och köpte regnrockar täta som Mariekex för 100 円. De hjälpte föga.

Välkomna till Jens of Japans längsta post med 22 bilder. Jag ger er Takakonuma Greenland.

kulle1

entre2

karta

pariser2

pariser3

pariser1

grupp

skena5

skena4

vagn

kontroll

hast1

gruppbild

spelhall1

spelhall3

kontor1

snurra1

snurra2

bob2

skena2

bob

kulle3
Frusna och våta fick vi i oss lite mat på en lokal restaurang. Dästa till max begav vi oss upp i bergen till en het källa (som rankas 7a i Japan) med 41,5 grader varmt vatten som osade rikligt av svavel. Uppvärmda vände vi Nissan mot Tokyo.

UPPDATERAT
Jacob efterlyste ett bildspel med musik. Så här kommer i princip alla bilder jag tog. Fipplade inte för mycket utan lät iPhoto sköta jobbet så det blev en 6.27 minuter lång film. Ja ja. Det lär väl bara bli Jacob som kollar.

10 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

Shit vad ball! Påminner en hel del om det här: http://hem.bredband.net/b572399/Tjernobyl/pripjat4.htm

Övergivna nöjesfält kanske är den nya morbidsemestern nu när Jim Morrisons grav i Paris börjar kännas lite mossig?

21:41  
Anonymous Anonym skrev..

Fantastiskt fina bilder. Vackert och värmande utan att bli sådär övergivet-nöjesfält-läskigt som trasiga karuseller framhävs i filmer (Terminator...)

22:27  
Blogger Jourtor skrev..

Starkt har fått en ny innebörd.

03:11  
Anonymous Anonym skrev..

Fantastiskt, helt godkänt men tänk dig svartvitt och så några ansvariga gråtande, ångerfulla människor. Stackars hästar!

04:00  
Anonymous Anonym skrev..

Fantastiskt fint på alla sätt och vis. Inspirerande. Varför har inte detta dykt upp i någon skräckfilm ännu (á la Silent Hill). Och om det använts varför har jag inte sett det?

04:56  
Blogger Kristoffer Triumf skrev..

Jag fattar inte vad den där tysken krube snackar om, det här var det ballaste jag sett på år och dag.

BETYG:

+ + + + + + + + + +.

17:47  
Blogger oskar gronvold skrev..

fan grabben jens det är osse här du är ett lysande geni jag njöt av varje sekund av filmen vi vill se mer sånt härnt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

00:34  
Anonymous Anonym skrev..

wohoo! blir ännu lite kufigare med en snutt Iguazu i bakgrunden. Jens, du ä grymme. Patsy

06:12  
Anonymous Anonym skrev..

Very good information...i looking for many days...
thanks

00:20  
Blogger De Léone skrev..

Thanks for sharing. I only just managed to find the demolished grounds on Google Earth/Maps. Takako Swamp Greenland seems like it was an amazing place to explore in its decayed times. Wish I would have known about this place back when it was still standing. I wonder if anyone can translate the characters written in the hills near the coaster and also the katakana signs above some of the rides. I can't read or write kana, and my kanji is very limited.

19:23  

Skicka en kommentar

<< Home