måndag, december 04, 2006

Ghibli Museum

Sista punkten på min lista över grejer som ska avklaras i Japan är struken. Jag sken i kapp med höstsolen när jag hoppade på Neko Bus till Ghibli Museum. Ghibli Muséum öppnade 2001 och har haft en aldrig sinande skara besökare. Besöket måste bokas i riktigt god tid, ett besök som är begränsat till två timmar vilket inte är riktigt nog.

Hela huset var en blandning av detaljer från Tonari no Totoro, Spirited Away, Porco Rosso, Kiki's Delivery Service, Laputa – Castle in the Sky och Porco Rosso. Jag var mållös.

Det gick alldeles för mycket pengar i shopen. Största triumfen var en handmålad och inramad scen från Spirited Away med Chichiro.

Som vanligt var det fotoförbud. Märkligt i ett land som jag förmodar säljer flest kameror i hela vida världen.

ghibli2

ghibli1

1 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

Fan va fint. Dit måste jag ta mig nån gång. Jag vill också ha tokhoppat i en Nekobus innan jag dör.

02:48  

Skicka en kommentar

<< Home