onsdag, oktober 25, 2006

AKb48

AKB48 är ett band som riktar sig till Otakus (tidigare nämna nerdar som älskar serier, plastfigurer, bor hemma hos mamma och aldrig haft en tjej). 20 tjejer mellan 13-20 år bildar denna dundergrupp och deras fans älskar dem. De gör nio spelningar i veckan och varje spelning är utsåld. Man köper inte en biljett utan en lott som dras samma kväll. Vinnarna får komma in och kolla spektaklet. Vi missuppfattade lotteribiten men lyckades komma in ändå. AKB48s spelningar är förlagda längst upp i ett hus i elektronikstadsdelen Akihabara där Otakus tillbringar mycket av sin lediga tid.

Jag hade sett ett kort inslag från BBC-programmet Japanorama om AKB48 och tänkte direkt att det där måste man se. Vad fick vi då se?

Jag har riktigt svårt att beskriva det men ska försöka. Publiken är mellan 25-55. Allt från KTH-killarna till äldre herrar i kostym. AKB48 dansar så klart när de sjunger och publiken kan och följer mestadels sittande med i varenda rörelse de gör. I instrumentala passager sätter en hejarklack igång och skriker ut bandnamnet och bandmedlemmarnas namn. Tjejerna bjuder på riktigt långa mellansnack som bla rör vädret "det har blivit så kallt, det blåser", vilka bakverk de gillar "jag är inte så förtjust i cheesecake men är galen i chokladkaka" samt hur länge de orkar vara uppe på kvällarna. En tjej orkade som mest till 24.00 varpå publiken skriker KAWAIIIIII (gulligt).

Kläderna går från skoluniform, till lackrockar för att snabbt bytas till fluffiga djurdräkter (alla savannens djur samt en pingvin).

Jag har nog aldrig sett något så märkligt i hela mitt liv.

Lyckades få med mig en kort filmsnutt. Denna gång var det inte bara vakterna som spanade efter kameror, även publiken hjälpte dem och jag fick mig en bestämd tillsägelse av grabben bak mig.


Går man på mer än 100 spelningar får man sig en liten skylt vid biljettluckan.


---------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppdaterat

Hittade en film som visar vad jag försökte förklara.

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

Bättre än Dolly?

02:54  
Blogger SweJens skrev..

Krube! Välkommen.

Inte bättre än Dolly nej.

13:24  

Skicka en kommentar

<< Home