onsdag, december 06, 2006

i spindelns web

Efter att inte ha besökt Kristianstad på flera år har hatkärleken till staden där jag föddes fått lite mindre hat i sig. Jag har börjat se på min hemstad med mer nyktra ögon. Det var inte så dumt ändå med Kristianstad. Men så PANG ställde Kristianstadsbladet allt till rätta igen. Nu är det 100% avsmak som gäller för Christian Tyranns (eller Christian den Gode beroende på om du är svensk eller dansk) stad.

Jag la ut en bild här på Jens of Japan, tagen av en av Kristianstadsbladets fotograf, på en spindel av stål som monteras ute i Wanås. Bredvid den en bild från spindeln i Roppongi. Festligt ändå att de två städerna möts trots att jag bara för någon vecka sedan skrev att så aldrig skulle ske. Det tyckte inte Kristianstadsbladets webbredaktör som tycke sig känna igen bilden. Eva kontaktade mig och frågade hur det låg till.

Hej!
Jag måste fråga dig var du fått bilden från Wanås ifrån?
http://www.jenseriksson.se/_bilder/spider.jpg
Anledningen till att jag frågar är att den är väldigt lik den vi har i tidningen (och på webben) idag, och som ju skyddas av fotografens upphovsrätt. Men jag vet ju att det var fler fotografer på plats, så du kanske fått den från någon av dem?
Med vänlig hälsning
Eva Emmelin, webbredaktör


Jag erkände mitt brott och sa att jag tar bort bilden om de vill. Var dock tvungen att informera dem om att "låna bilder" är inte helt ovanligt på bloggar och att det inte brukar vara några problem. Har nog inte hört talas om någon som blivit kontaktad att ta bort en bild.

Eva svarar

Hej Jens!
Jag låter min chefredaktör svara dig angående bilden, eftersom det är hans jobb.

Vill bara säga att jag inte känner igen den bild du ger av bloggare och upphovsrätten. Som journalist må jag vara rabiat (vi gillar upphovsrätten, vi tror att den är en förutsättning för en fungerande demokrati) men jag vet att jag inte är ensam i bloggsfären om att tycka att samma lagar och regler ska gälla här som i - haha - "verkliga världen". Jag vet ärligt talat inte hur Tommy (Svensson, fotochef på KB och den som tagit bilden) skulle ställt sig till saken, men en enkel fråga - "får jag låna din bild" kan ju i många fall lösa saken.. Annars står det ju alla fritt att länka till vår sida!

Hur som helst, debatten om upphovsrätt är gammal och lär fortsätta. Jag tycker i alla fall att det är kul att läsa din blogg från Japan, och har också själv länkat till den i min blogg som du kanske sett.

Har du lust - trots att vi är "bråkiga" när det gäller våra bilder (vi lever ju på att producera text och bild och har väl därmed skäl att vara extra noggranna..) - så skicka oss lite läsarbilder! Vi behöver lite mer än skånsk naturromantik!

Ha det bra!
/Eva

http://karolinalassbo.blogspot.com/2006/02/upphovsrtten-gller-ven-p-
bloggar.html
http://blogg.aftonbladet.se/2576/perma/56570/


Eva läser min blogg då Ted i ett försök till skämt gav henne länken.

"Vi gillar upphovsrätten, vi tror att den är en förutsättning för en fungerande demokrati"
"... lagar och regler ska gälla här som i - haha - "verkliga världen"."
En skön mix av högt och lågt. Men bäst av allt är länken till Karolina Lassbo. Glamouprinsessa och juridikstudent. Det vill säga ett tungt namn i upphovsrättsdiskussionen. Vidare tycker Eva att det hade varit kul om JAG vill GE DEM bilder.

Jag gjorde inget efter detta mail. Väntade på att chefredaktören skulle höra av sig.

Det tog några dagar och nu har Lasse hört av sig.

Hej Jens!
Den bild som du publicerat i din blogg och som är nedladdad från Kristianstadsbladets hemsida (bilden) är skyddad av svensk upphovsrätt. Genom bildpubliceringen på din hemsida begår du både ett upphovsrättsbrott och ett upphovsrättsintrång. Publiceringen kan skada tidningens trovärdighet och berättigar oss både till skadestånd och ersättning. Rättighet att publicera bilden kan du endast få genom att avtala med tidningen samt fotografen som äger den ideella rätten bilden. Någon sådan överenskommelse har inte skett.

Att publiceringen sker via internet och i en blogg har ingen som helst betydelse. Däremot kan du givetvis länka till vår hemsida. Jag uppmanar dig därför att snarast ta bort bilden från din hemsida.

Vänliga hälsningar
Lasse Bernfalk
Chefredaktör/ansvarig utgivare


Spindeln, ja hela inlägget, är borta. Borta är även det lilla hopp som tänts om att Kristianstad och Tokyo en dag skulle närma sig. Men det är kanske ok ändå. Kristianstad har ett helt pärlband med vänorter.

Rendsburg - Tyskland
Köge - Danmark
Esbo - Finland
Siauliai - Litauen
Koszalin - Polen

6 Kommentarer:

Blogger Jacob! skrev..

Gahhh detta är så bRA! Löv it.

19:41  
Blogger André Johansson skrev..

Provinsens vinst över förnuftet.

19:52  
Anonymous Anonym skrev..

Kom igen, klart du ska ge stackars tidningen lite bilder de kan publicera och där igen kommer de att kunna kräva både ditt tillstånd och sitt eget för att du ska kunna publicera bilderna på nätet! Haha! Fab!

23:31  
Anonymous Anonym skrev..

Underbart Jens!

Att inte detta blev en förstasida i Kristianstadbladet är för mig dock en gåta... Detta borde ju vara en världsnyhet för dem om man jämför med deras tidigare alster..

03:33  
Anonymous Anonym skrev..

Heja Jens!
Sno bilder och sen klaga på småstadsmentalitet.
Vad har du själv för mentalitet när du klagar över folk som klagar över att du stjäl deras material?
Läs på läxan och väx upp.

23:04  
Anonymous Anonym skrev..

Jag tycker hon svarade både artigt och sakligt. Och att hon faktiskt hade rätt i sak råder väl ingen tvekan om .

18:24  

Skicka en kommentar

<< Home