tisdag, oktober 10, 2006

Chunichi Dragons

Det här landet är glada i helgdagar. Tur är väl det då de flesta bara har 10 dagars semester. I måndags firade vi Health and Sports Day så vad kunde vara mer passande än att gå på baseball? Jag, Shinji, Yuka och Issaku gick till stadion i god tid för att hinna handla mat. Mat och öl är en tämligen stor del av att titta på baseball tydligen.

Efter noggrant kontemplerande har jag valt Chunichi Dragons till mitt lag. Igår spelade vi mot Swallows och vann synnerligen övertygande med 10-1.

Reglerna är lite småkluriga så jag hade pluggat en del innan matchen och fick mycket tid att fördjupa mina nyvunna kunskaper då matchen höll på i 3.22 timmar.

Publiken var fantastisk. Trots att det var bortamatch var Dragons-fansen långt fler än hemmalagets supportrar. Säger en del om oss Dragons-fans. Visa mig den allsvenska klack som skulle orka hålla på som de gjorde igår i över tre timmar. Sången slutade aldrig, jag tror inte trumpetaren andades in en enda gång och mitt i allt detta så blåser vi upp ballonger som låter och skickar upp dem mot den (äntligen) svala kvällshimlen.

Det blir så klart små pauser under matchens gång och då dyker Dragons maskot Doala, som är en koala, upp och voltar i överdimensionerade skor. På det hela mycket festligt.

Under spelets gång springer riktigt ihärdiga birru-girls runt och säljer öl. De hojtar, ler och skuttar så mycket att mitt löfte till mig själv om endast en öl denna kväll slutade med tre tomma muggar.

Yuka är kontorets mest hängivna baseballfantast gav mig en Dragons-tröja med den solklara stjärnan Fukudomes namn på ryggen. Väldigt snällt. Allt jag hade att erbjuda tillbaka var min, något luggslitna, MFF-halsduk som uppskattades. Sport förbrödrar etc.
Chunichi Dragons
Doala
Chunichi Dragons
Birru
Dragons MVP
Intervju med matchens MVP Tanishige.

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

43 spänn för en bärs med så mycket skum..

20:34  
Blogger SweJens skrev..

När skummet lagt sig ler hon och trycker i en sista skvätt.

00:32  

Skicka en kommentar

<< Home