fredag, december 08, 2006

lee ritenour

Den senaste veckan har jag haft många besök som kommit till min blogg via The Jetset Junta. En tydligare motsats till Juntan än Lee Ritenour hittar man nog inte.

leeritenour
Lee Ritenour kallas Captain Fingers, efter en av hans tidiga låtar, då hans briljans med gitarrhalsen och dess strängar är bländande. Han var en av de största studiogitarristerna på 70-talet och har spelat samma slicka LA-Fusion sedan tidernas begynnelse.

Denna Lee steg upp på Blue Notes scen på klockslaget 19.00, drog sin gamla vits om att hans gitarr är utrustad med air condition och startade sedan kalaset. Vid pianot satt en gammal legend, Dave Grusin, som bland annat skrivit ledmotivet till den första (?) riktiga sjukhusserien – St Elsewhere. Vem dyker upp i rollistan vid 0.58.

Kolla youtube-filmen och låt sen glåporden hagla, blotta era fördomar om fusion/smooth jazz, säg gärna "Seinfeldbas" och ge mig vad jag tål. Jag älskar Lee! Det har jag gjort sedan 1991.

2 Kommentarer:

Blogger Matti Ståhlberg skrev..

Håller fullständigt med! FusionsJazz från gamla goda tiden är gött att ägna sig åt.

16:16  
Anonymous Anonym skrev..

Han har sån't sväng. Såg honom på Pori Jazzfestival -98 då han precis släppt "Alive in L.A.".
I like

19:42  

Skicka en kommentar

<< Home